Marma Homestay Melaka Murah berdekatan Ayer Keroh dan Bandar Hilir Melaka. Homestay tanpa kolam renang atau swimming pool, berdekatan tepi pantai. Rumah baru 4bilik yang LUAS, KUALITI dan SELESA.

Alang 013-6386109

atau Amirah 017-3916898. Homestay Terbaik Di Melaka. Saya akan tolong anda, saya akan bantu anda. "Jangan banding Harga, Tapi Banding Kualiti"

Friday 7 July 2017

Modem kena Petir? Langkah awal selepas Modem Streamyx TM disambar Petir

Langkah awal selepas Modem Streamyx TM disambar Petir.



Saya tulis ini berdasarkan pengalaman saya. Kenapa? Untuk mengurangkan duit anda, jatuh ke tangan Telekom Malaysia. Bukan kedekut, tapi anda perlu bijak. 

Bawah sekali ada Video Tutorial berkenaan dengan Cara Setup / Setting Modem D-Link Baru Untuk Pengguna Streamyx atau Unify Lite. Sangat mudah. 



Modem Wifi yang ketiga. Huhuhu
Tepat 7 November 2017, pada pukul 8 malam, zaaaaasss. Black out. Petir sangat kuat. Silap saya jugak, tidak menutup suis wifi dan tarik line telefon. Huhuhu. Bila ON kan ELCB, moden streamyx wifi tidak bernyawa. Huuuuaaaa. Sedeynyaaaa. Dah laaa hari ini mental koyak, ditambah lagi dengan moden streamyx disambar petir. Huhuhu. Dugaan.

Jadi, apakah langkah - langkah awal yang anda perlu lakukan apabila Modem Streamyx TM kena petir? Jom ganti modem streamyx.

Pertama, apabila petir, mesti modem KONG atau KO. Ini nasib. Apabila jadi begini, benda pertama sekali anda perlu pastikan yang modem streamyx anda betul - betul KO. Macam mana? Gunakan soket plug yang lain. Cuba ambil power, dari soket suis yang berlainan. Jika tiada power juga, memang modem sudah terkena sambaran halilintar petir.

Ambil power dari soket suis yang lain


Kedua, ni cerita kalau dah habis warranty ye. Anda decide, samada nak membeli modem dari TM yang berwarna kelabu yang bernilai RM109++ dan ada warranty 1 tahun atau modem luar D-LINK 1 antena berharga RM115 siap installation dan warranty 1 tahun juga? Pilihan di tangan anda.

Harga Modem Streamyx TM RM109
Harga Modem D-LINK RM115

Modem D-LINK 1 Antena
Pilihan 1 : Kalau nak beli modem baru dari TM, call sahaja TM dial 100, suruh dia datang rumah, dan tukar modem. Tapi untuk tukar, anda akan dikenakan servis cas Rm50 + Rm3 GST. Dan untuk tukar yang baru, anda perlu menyambung semula kontrak bersama TM selama setahun.

Modem Streamyx TM
Pilihan 2 : Jika anda membeli Modem luar, maksudnya, modem streamyx dari kedai komputer. Boleh, tiada masalah. TAPI anda perlu tahu STREAMYX ID dan STREAMYX PASSWORD. Ini ada dalam lampiran Work Order Detail semasa anda sign kontrak. 

Kertas Lampiiran Work Order Detail 
Kalau anda tidak tahu, dial sahaja 100. Anda boleh tanya.

Selepas anda tahu Streamyx ID dan Password, anda boleh suruh kedai configure. Saya tahu configure. Hehehe. Bahagian bawah ada Tutorial Setup Modem Streamyx Baru. 

Saya memilih pilihan kedua kerana ada 1 antena. Kuat siket line sampai ke saya. Hehehe. Selepas siap setup modem, saya pun bawa balik modem dan pasang.

TAPI

Masih tidak dapat intenet. Mesti ada masalah.


Lampu Intenet dan DSL tidak menyala. 
Ini menunjukkan yang internet anda masih ada masalah. Ni yang saya nak kongsikan atau share. 

Ketiga : Selepas anda sambungkan semua wayar, tapi masih tiada intenet, ini bermaksud, ada satu lagi masalah.

PERINGATAN : UNTUK KITA (PENGGUNA), HANYA ADA TIGA PENYEBAB UTAMA  KENAPA HANDSET - LAPTOP MASIH TIDAK BERJAYA CONNECT DENGAN MODEM STREAMYX.

  1. Modem Streamyx TM Rosak (anda sudah tukar)
  2. Adapter Rosak
  3. Line cable ( Sangat jarang ada masalah kecuali digigit tikus atau haiwan
Masalah pertama, saya dah ceritakan di atas. Ini yang kedua. Adapter rosak. Ini yang menyebabkan saya kehilangan Rm10 (adapter kena bayar sendiri) + Rm53 service charge. Huhu. Sedey sesangat. 

Rm10 terbang


Adapter


Apabila modem anda hidup, tetapi tidak mendapat data, salah satu sebab adalah adapter rosak. Anda perlu tukarkan adapter ini. Senang sahaja tukar. Adapter ini tiada elektrik. Tukar macam biasa. 

Adapter Rosak. Ada Kesan Sedikit Hitam (Burn)
Adapter Baru
Lampu DSL dan Internet menyala

Selepas tukar, terus OK!

Video : Cara, Tutorial, Step, Tukar Setup / Setting Modem Baru Untuk Pengguna Streamyx / Unify Lite (TM). Bantu Saya Dengan SUBSCRIBE! Klik Sini Untuk Lihat Video


Cara, Tutorial, Step, Tukar Setup / Setting Modem Baru Untuk Pengguna Streamyx / Unify Lite (TM)
Cara, Tutorial, Step, Tukar Setup / Setting Modem Baru Untuk Pengguna Streamyx / Unify Lite (TM)


Kesimpulannya, untuk mengelakan duit anda diambil oleh TM, periksa terlebih dahulu Modem streamyx dan adapter. Jika anda periksa ini, anda mampu menyelamatkan wang anda.

Sekian sahaja butiran hikmah dari saya Alang.

22 comments:

  1. Assalamualaikum..modem saya kena petir..rosak...adapter okay..Tak rosak..dah cek..so jika saya call 100 Dan pasang modem baru..saya kena bayar service caj Dan get Dan harga modem rm109 juga yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu call TM 100, Dan suruh TM betulkan dengan ambil modem dari TM, anda Akan dikenakan cas Rm50+Rm3 GST Dan Dan wajib sambungg kontrak streamyx selama setahun. Haaa. Cam tu

      Delete
    2. confius sikit...so total rm 159( modem:rm109 + cas Rm 50) ataupun total rm 50 sebab kena sambung kontrak dgn tm tu?

      p/s : GST tiada dah kan hehehe

      Delete
    3. Xpayah byr harga model baru.Call TM trouble shoot tukar modem baru je.Cas RM50 + sst pastu kontrak sambung.
      Kalau x nk kontrak sambung beli Modem luar...Pilihan di tangan anda.Tp modem TM sll basic je.x power dan kurang stabil.Rekomen amik yg luar je mcm DLINK or TP Link.

      Delete
  2. salam nak tanya. kalau moden wifi kena sambar petir under warranty (baru beli 2 minggu lps) boleh tukar baru x guna warranty yg ada? sy beli kedai luar bukan dgn pihak tm

    ReplyDelete
  3. salam nak tanya. kalau moden wifi kena sambar petir under warranty (baru beli 2 minggu lps) boleh tukar baru x guna warranty yg ada? sy beli kedai luar bukan dgn pihak tm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dial 100 atau pi berkenalan dgn officer di TM point.

      Delete
    2. Hahaha. G je call TM, pastu cakap laaa, Modem tetibe rosak. Tau2.

      Delete
  4. Salam.... Mcm mna nk check adapter rosak atau tak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukak adapter tu, pastu tngok, ada kesan burn. Kesan terbakar.

      Delete
  5. Bebaik.. Sape ckp kt adapter tu xd elektrik..sy dh kne renjat smpi trjatuh 10 tahun lpas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. iye ke en. Aaaa, ok2. saya akan lebih berhati2 lagi pasni. tq en

      Delete
  6. Modem rosak ka kalau semua lampu tak menyala? Taktau kenapa tiba2 ja jadi mcm tu. Petir, hujan apa semua takda pula 🤔

    ReplyDelete
  7. Modem tm sy baru kna petir hari ni...lampu kt modem x meyala

    ReplyDelete
  8. Modem wifi saya jenama Netis Ac1200 ... tm yg bagi .. sekarang kt gmbr wifi tu kejap warna kuning kejap warna biru .. apa maksud dia ??

    ReplyDelete
  9. Sya pya modem hanya krluar lampu merah jer.. Yg lain semua x nyala.. Internet x dpt.. Rosak ker?

    ReplyDelete
  10. Kalo mcm Modem DSL skejap ade .. skejap tk de.. kadang2 on 10 minit DSL terus disconnect. tpi mse tu petir .. tk kena modem.. terus jadi problem dkt DSL

    ReplyDelete
  11. Baru ja kilat, bunyi pop, tengok2 wifi takde.. Pergi tengok modem, tak ada lampu, on off pon sama. Masalah apalah, dah la dekat raya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro aku pun bru jd td..sekali ja bunyi kilat lpas tue xde dah kilat..last modem berkelip merah putih..sht

      Delete
  12. Klau TM ade 2 juta clients. Bila petir 1 juta modem rosak, 50rm modem X 1juta mangsa petir X 10% profit. Brape kali petir setahun? Klau buat lightning protection untuk internet system adakah langkah bijak dr segi bizz? Frigde, washing machine, TV elok je.

    ReplyDelete
  13. Utk elak modem kena petir ..tanggalkan plug dan juga kabel rj45 ...

    ReplyDelete